Hyvä remonttimies – miten etsin ja löydän?

Olen listannut 7 Askelta taitavaksi Remontin Ostajaksi. Tässä osiossa keskitytään seitsemänteen askeleeseen.

7 askelta taitavaksi Ostajaksi
Askel #1 – Mitä remontiltani haluan ja kuinka paljon?
Askel #2 – Päätä remonttisi kokoluokka, laajuus ja kesto
Askel #3 – Remontin aikataulu -Näin päätät sen itse!
Askel #4 – Teetätkö koko remontin vai osan siitä?
Askel #5 – Remontin hinta -paljonko remontin kuuluu maksaa?
Askel #6 – Hyvä remonttifirma –Mikä sopii minulle?
Askel #7 – Hyvä remonttimies –Miten etsin ja löydän?

 

Askel #7 – Hyvä remonttimies –miten etsin ja löydän?

Ensimmäinen, loogisin ja paras keino löytää hyvä remonttimies on kuulla tuttujen tai sukulaisten suositteluja. Eli vanha kunnon puskaradio. Mitäs sitten tehdään, jos ei ole ketään tuttua suosittelijaa tai tämä suositeltu tekijä ei olekaan jostain syystä saatavilla? Ei kun etsimään.

Moni jättää leikin kesken tässä vaiheessa, sillä umpimähkään etsimisessä piilee se kaikkein eniten pelätty epäonnistuminen: törmääminen hämäräfirmaan.

Remonttimiesten keskuudessa elää pinttynyt tapa, että itsestään ei pidetä meteliä. Vaikka kuinka tietäisi olevansa huippuhyvä työssään, ei siitä sovi kylillä huudella. Puskaradio on lähestulkoon ainoa hyväksytty mainoskanava, mitä nyt joku lehti-ilmoitus joskus, kun siinä paikallislehdessä näkyy muutkin ilmoittavan. Bisnesmielessähän tämä on aivan älyvapaata toimintaa. Lähes kaikilla muilla aloilla mainostetaan kuin viimeistä päivää, mutta ei timpurit. Kynttilä vaan visusti vakan alle.

Etsi oikeista paikoista

Tämä käytäntö ikävä kyllä mahdollistaa hämäräfirmoillekin asiakkaiden saamisen, kunhan vaan laittaa edes jonkinlaisen mainoksen näkyviin, niin kyllä siihen aina joku soittaa, koska se tuli ensimmäisenä vastaan. Kun enää ei oikein ole tuttuja tai vakiintuneita kanavia remonttimiesten löytämiseen, niin sekametelisopasta  nousee esiin sekä hyviä että huonoja ehdokkaita. Perusteltu valinta näiden välillä on pikemminkin sivistynyt arvaus. Ennen vanhaan oli helpompaa kun media rajoittui keltaisiin sivuihin ja lehden rivi-ilmoituksiin. Siellä ne kaikki kuitenkin oli.

Ostajalle tämä on hankalaa, sillä firmojen ja hintojen vertailu on vaikeaa, kun niitä kaikkia ei oikein saa samalle viivalle. Toisaalta se avaa hyvälle Ostajalle mahdollisuuden, koska hyvät firmat eivät välttämättä myöskään erotu niin paljon kalliimmilla hinnoilla tai muulla vastaavalla, kuten monessa muussa bisneksessä. Hyvä ostaja siis voi löytää paremman tekijän samalla hinnalla.

Nyt joku miettii, että eihän niitä huonoja tarvitse palkata vaikka niille soittaisikin. No, todellisuudessa harva oikeasti viitsii kahlata enemmän kuin kolme firmaa läpi ennen tilausta. Näin se vaan usein on. Eihän muuten kukaan huonoja firmoja valitsisi, vai mitä? Helposti vain ruvetaan soittamaan firmoihin ja valinta tehdään käytännössä niiden joukosta, jotka ensimmäisenä lupaavat tulla paikan päälle käymään.

Valitse ennen kuin soitat

Tärkeintä on se, miten valitaan ne pari-kolme firmaa, joille soitetaan. Hyvä Ostaja tekee tämän valinnan huolellisesti, jolloin hänen onnistumisensa on paljon todennäköisempää. Se edellyttää jonkin verran seulontaa, mutta ei ole liian vaivalloista jos tietää mitä tekee.
Etsivä löytää, mutta miten? Helpoiten löytyvät ja erottuvat ne firmat, jotka harjoittavat markkinointia. Yleisimmät metodit ovat lehti-ilmoitus, internet ja esitteiden jako suoraan postilaatikkoon.

Jos olet harkitsemassa remonttia ja juuri sen viikon lehdessä on remonttifirman mainos, ehkä kävi tuuri. Yleensä vain niitä mainoksia saattaa olla vieri vieressä toista kymmentä, jolloin perusteltu valinta ei vielä oikein onnistunutkaan. Sanomalehtien rivi-ilmoituksissa on sama vika. Lukuisia firmoja, joista pari riviä mainostekstiä ja kännykkänumero. Miten sen perusteella voi päätellä yhtään mitään firmasta? Muuta kuin sen, ettei kauhean ammattimaista toimintaa. Järkevä ostaja suorastaan välttää näitä ilmoituksia. Messut ja muut tapahtumat ovat oivallisia, sillä silloin Ostaja pääsee kasvokkain firman edustajien kanssa. Messut ovat iso panostus firmoille, joten sieltä löytyy vain suuremmat firmat. Messuja tietenkin järjestetään suhteellisen harvoin, joten kannattaa ajoissa suunnittella.

Remonttifirmat internetissä

Internet on se yleisin etsintäkanava nykyisin. Googlaamalla sanan ”remontti” tai ”hyvä remonttimies”, ilmestyy sekunnissa ruutuun kymmenittäin firmojen tietoja. Hyvä puoli on siinä, että ainakin näillä kaikilla on kotisivut, joiden selailu käy kohtuullisen nopeasti. Firmojen sivuilta taitava Ostaja näkee suht nopeasti, miten yritys on palvelujaan ryhmitellyt, mitä se tarjoaa ja kenelle, onko sillä erikoistumista ja ennen kaikkea: missä se sijaitsee. Näyttääkö sivu siltä, että siellä takana on ammattitaitoinen remonttimies vai vain ammattimainen nettifirma, joka lupasi tehdä sivun nopeasti ja edullisesti. Tai ehkä hyvä remonttifirma, joka käyttää mainosammattilaisia. Lähes kaikilla sivuilla on yhteydenottolomake, mikä on erittäin kätevä keino lähestyä remonttimiestä. Tiedusteluun vastaamisen nopeus ja tyyli kertovat paljon yrityksen toimintatavoista.

Google -haussakin on se hankaluus, että firmoja on niin paljon ettei kaikkiin voi soittaa. Yksi tapa aloittaa valinta on etsiä niitä, jotka sijaitsevat lähinnä. Hakutulosten ensimmäisinä löytyvät yleensä ne, jotka ovat sijoittaneet rahaa parantaakseen listasijoitustaan. Mainoslinkkien järjestys määräytyy huutokauppahinnan perusteella. Ainakin näistä voi päätellä sen, että ne firmat panostavat markkinointiin ja haluavat sinun löytävän heidät.

Joskus käy niinkin, että remonttimies löytää Ostajan. Näin tapahtuu kotiin jaettavien esitteiden kanssa. Jos olet miettinyt remontointia ja postilaatikosta kolahtaa hyvän näköinen remonttifirman esite, todennäköisesti soitat sinne tai laitat ainakin esitteen talteen. Esitteessä tietenkin on nettiosoite, missä käyt katsomassa lisää. Esitteistäkin Ostaja voi kyllä päätellä, onko se luottamusta herättävä vai ei.

Netissä on nykyään lukemattomia kauppapaikkoja, joihin remonttiyrittäjät voivat maksusta liittyä. Ne perustuvat siihen, että Ostaja voi laittaa sinne tarjouspyynnön ja saada yhteydenottoja ja kilpailuttaa tarjouksia. Nämä ovat käytännössä sähköisiä ilmoitustauluja, Ostaja ei tiedä tarjoavista yrityksistä juuri mitään. Sama tieto ja enemmänkin löytyy hyvän remonttifirman omilta nettisivuilta.
Nyt kun tiedetään, mistä remonttifirmoja löytyy, valitsee Ostaja ne muutamat joihin soittaa. Valintakriteereinä voi soveltaa tässä oppaassa aiemmin mainittuja asioita:

  •     Sijaitsee lähellä
  •     Uskottava ja luotettava yrityskuva (nettisivut, logot yms)
  •     Tarjoaa sellaista työtä, jota etsit
  •     Yritys on sen kokoinen ja tyyppinen kuin haluat
  •     Selkeät palvelut näkyvillä
  •     Hinnat esillä

Askel Ostajaksi #7: Kysy suosituksia ja referenssejä. Yhdistele tietoa eri lähteistä. Käytä internettiä, mutta muista terveen kriittinen ajattelu. Talleta kotiin tulevat remonttiesitteet.

Seuraava vaihe on ottaa yhteys näihin valittuihin firmoihin ja aloittaa varsinainen remonttiprosessi, joka käydään läpi seuraavassa luvussa.

 

Hyvä remonttimies lähellä kotiasi

Löydät hyvän remonttimiehen täältä.

P.S. vinkkaa tästä blogista kavereillesi facebookissa, jos he miettivät remontoinnin aloittamista.

Kotifixiltä helppo remontti kotiisi (keittiöremontti, pintaremontti, saunaremontti, maalaus, tapetointi, piharakennukset, terassi, listoitukset ja pikkukorjaukset, laminaatin asennus, kaapistojen asennus) näillä paikkakunnilla ja lähialueilla: Turku, Kaarina, Salo, Forssa, Lohja, Uusikaupunki, Raasepori, Hanko, Kirkkonummi, Kotka, Hamina, Loviisa, Jyväskylä, Seinäjoki, Vaasa, Littoinen, Lieto, Tampere, Raisio, Kangasala, Valkeakoski, Järvenpää, Tuusula, Nurmijärvi, Lahti, Hollola, Kuopio, Pori, Rauma, Kouvola, Lieto.

Tags: , , , , , , , , , ,

Comments are closed.